Als artiest begin je met een droom. Je wil muziek maken, mensen raken en misschien ooit in grote venues optreden. Waarschijnlijk merk je al snel dat je niet alleen artiest bent. Je bent ook je eigen manager, marketeer, content creator en soms zelfs boekhouder.
Veel opkomende muzikanten zitten ’s avonds niet in de studio, maar achter hun laptop. Ze editen hun eigen video’s, beantwoorden berichten, proberen boekingen te regelen en houden zich daarnaast ook bezig met social media. Het creatieve proces raakt dan vaak naar de achtergrond.
Juist dat is wat ondernemer Dan Martell scherp benoemt in zijn boek ‘Buy Back Your Time’. Als je alles zelf blijft doen, blijft er weinig ruimte over voor het werk dat je carrière écht vooruithelpt.
Hieronder deel ik de inzichten die ik zelf heb opgedaan en relevant zijn voor zowel artiesten als mensen die muzikanten helpen.
1. Breng in kaart wat je energie geeft (en wat niet)
Martell begint met een simpele oefening: schrijf op wat je elke dag doet, en welke taken jou energie geven of juist kosten. Creatieve dingen zoals schrijven, optreden of brainstormen geven vaak energie. Dingen zoals administratie of content plannen kunnen die energie juist opslurpen.
Door dit eerlijk te bekijken, zie je wat je zou moeten loslaten. Niet omdat je lui bent, maar omdat je jouw tijd terug wil winnen. Zodat je kunt doen wat jij het beste kunt.
2. Wacht niet tot je ‘groot genoeg’ bent
Een misvatting die veel artiesten hebben is dat ze eerst moeten groeien, voordat ze hulp kunnen inschakelen. Maar in werkelijkheid werkt het andersom. Je groeit juist omdat je in een vroeg stadium om hulp vraagt.
Denk aan het inhuren van content creators, tools aanschaffen die community management makkelijker maken of iemand zoeken die helpt met alles rondom shows. Dit klinkt misschien als luxe, maar het zijn investeringen die jou ruimte geven. Ruimte om beter te worden. En uiteindelijk om verder te komen.
3. Neem de regie over jouw week
In zijn boek zegt Martell dat je als artiest niet alleen maker bent, maar ook de regisseur van jouw eigen tijd. Je moet af en toe kunnen stilzitten en nadenken: wat werkt? Wat niet? Wat kan ik uitbesteden?
Met een bevriende artiest heb ik bijvoorbeeld wekelijks een vast moment waarin we stilstaan bij de prioriteiten voor de komende tijd. Ze gebruikt dit om na te denken over haar planning, doelen en waar ze hulp nodig heeft. Sindsdien voelt haar carrière minder chaotisch. Ze heeft meer overzicht en daardoor meer rust in haar hoofd om de rest van haar tijd creatief te besteden.
4. Bouw simpele gewoontes die je tijd besparen
Een systeem hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kan iets kleins zijn als op maandag jouw content opnemen voor TikTok, een vaste editor inschakelen of standaard sjablonen gebruiken voor je posts op social media. Zulke simpele systemen zorgen ervoor dat je minder hoeft na te denken over randzaken.
Dan Martell noemt dit ‘buyback systems’. Door vaste gewoontes te bouwen, bespaar je tijd en zodoende kun je die tijd gebruiken voor dingen die er echt toe doen.
5. Groei komt door los te laten
De belangrijkste les uit het boek is in mijn ogen dat je niet alles zelf hoeft te doen. Sterker nog: wie loslaat, groeit vaak sneller. Artiesten die op tijd hulp inschakelen, houden energie over voor wat ze echt belangrijk vinden: hun muziek!
Je hoeft niet perfect te zijn. Je hoeft alleen te weten wat jij moet doen, en wat iemand anders beter voor jou kan doen.
Het is daarbij goed om te benoemen dat dit niet betekent dat je per se een groot team hoeft te hebben. Begin met één taak die je uitbesteedt. Eén uurtje hulp per week. Eén gewoonte die je rust geeft. Je zult zien dat hoe minder je zelf doet, hoe meer ruimte er komt voor groei.
Koop jouw tijd terug en bouw zodoende aan een artiestenleven dat je niet uitput, maar zelfs laat bloeien.