De reclameklassieker ‘Ogilvy On Advertising’ vertaald naar de muziekindustrie [Boekreview]


Er zijn van die boeken die je steeds opnieuw tegenkomt. In podcasts, interviews, boekenkasten van creatieve makers. ‘Ogilvy on Advertising’ is zo’n boek. Geschreven in 1983 door David Ogilvy, oprichter van een van de grootste reclamebureaus ter wereld, geldt het als een soort reclamebijbel.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien wat verouderd. Het gaat veel over printadvertenties en tv-commercials, over headlines in kranten en body copy in brochures. Maar zodra ik het opensloeg, besefte ik dat het over iets veel groters gaat: hoe je aandacht wint, vertrouwen opbouwt en mensen in beweging brengt.

En dat is precies wat in de muziekindustrie vandaag de dag ook een uitdaging is. Wat kunnen artiesten, labels, producers of marketeers leren van Ogilvy? En hoe vertaal je zijn ideeën naar TikTok, Spotify-campagnes of een aankondiging voor je nieuwe show?

Hieronder deel ik vijf tijdloze inzichten uit ‘Ogilvy On Advertising’ en die je vandaag nog kunt toepassen in je eigen carrière.

Creatief zijn is geen doel op zich

Ogilvy was geen fan van creativiteit om het creatief zijn. Volgens hem is reclame pas goed als het verkoopt. Mooie beelden, verrassende ideeën en slimme woordspelingen zijn prima, zolang ze bijdragen aan het uiteindelijke doel: de doelgroep tot actie laten overgaan.

In de muziekindustrie zien we dat ook. Artiesten investeren in prachtige clips, mysterieuze aankondigingen of artistieke visuals. Maar als niemand begrijpt waar het over gaat, of als er geen link is naar de muziek zelf, blijft het effect vaak beperkt.

De les hier is simpel. Je campagne hoeft niet schreeuwerig of oppervlakkig te zijn, maar moet wél iets doen. Wil je dat mensen klikken, luisteren, delen, kopen of naar je optreden komen? Zorg dan dat elke post, video of campagne bijdraagt aan dat doel.

Besteed aandacht aan jouw eerste indruk

Volgens Ogilvy leest de meerderheid van de mensen alleen de kop boven een advertentie. Als die niet pakt, komt niemand bij de rest. De headline wordt dus als heilig beschouwd.

Voor muzikanten is die eerste indruk overal te vinden. In de titel van je nummer. In de thumbnail van je YouTube-video. In de eerste drie seconden van je TikTok. In de eerste zin van je Instagram-caption.

Dat betekent dat je bewust moet kiezen. Schrijf je in je bio “Upcoming artist uit Utrecht” of vertel je wat jou uniek maakt? Kies je voor een standaardvideo of begin je met een onverwachte scène die meteen raakt? Aandacht is de nieuwe valuta. En je eerste indruk bepaalt of je die krijgt.

Doe wat werkt (en durf dit te herhalen)

Veel mensen denken dat herhaling saai is. Maar Ogilvy is duidelijk: succesvolle reclame is vaak herkenbaar en consequent. Mensen bouwen vertrouwen op in merken die zichzelf blijven.

Dat geldt ook in muziek. De artiesten die vandaag succesvol zijn op social media, doen vaak niet steeds iets nieuws. Ze hebben formats. Een herkenbare stijl van posten. Een vaste manier waarop ze stories vertellen.

Kijk naar artiesten die je bewondert. Hoe delen zij hun nieuwe muziek? Hoe teasen ze? Hoe nemen ze hun volgers mee in het proces? Durf te leren van wat werkt, ook als het niet origineel voelt. Zolang het bij je past en resultaat oplevert, is het waardevol genoeg.

Spreek met je publiek, niet tegen ze

De zakenman had een hekel aan reclame die neerbuigend of afstandelijk was. Zijn beroemde quote luidt: “The consumer isn’t a moron, she’s your wife.” Met andere woorden: praat niet alsof je publiek dom is. Praat alsof je met iemand praat die je vertrouwt.

Dat geldt misschien nog wel sterker voor artiesten. Fans zijn geen volgers, maar mensen. En mensen herkennen echtheid. Goede marketing voelt niet als marketing. Het voelt als persoonlijke contactmomenten.

Zeg dus niet alleen “check mijn nieuwe single” maar leg kort uit waar die over gaat. Of wat het voor jóu betekent. Deel iets van jezelf. Je hoeft niet al je privéleven te etaleren, maar wel te laten zien dat er iemand achter het scherm zit.

Vertel een verhaal, niet alleen een boodschap

De meeste mensen worden niet overtuigd door feiten of oproepen. Ze worden geraakt door verhalen. Dat wist Ogilvy als geen ander. Hij gebruikte verhalen om zelfs de meest saaie producten interessant te maken.

Ook in de muziek zie je dit steeds meer terug. De artiesten die een loyale fanbase opbouwen, zijn vaak altijd meer degenen met het grootste budget, maar degenen met een sterk verhaal. Waar komt je nummer vandaan? Waarom schreef je het? Hoe voelde het in de studio?

Verhalen geven context, betekenis en emotie aan je muziek. Je kunt die verhalen kwijt in captions, in behind-the-scenes video’s, in podcasts, in een korte voice-over boven een TikTok.

In een tijd waarin elke artiest, manager of marketeer eigenlijk ook een soort ‘content creator’ is, zijn de lessen van David Ogilvy relevanter dan ooit. Misschien is ‘Ogilvy On Advertising daarom niet alleen verplichte kost voor reclamemensen, maar ook voor iedereen die muziek maakt en wil dat de wereld daar naar luistert.

Wil je dat ik meer inzichten deel die ik haal uit boeken of podcasts? Of heb jij door bovenstaande zelf inspiratie opgedaan om efficiënter de aandacht van jouw doelgroep te trekken? Ik hoor het graag in een reactie hieronder of via de mail.