Heb je veel tijd en energie gestoken in het maken van tracks? Dan wil je natuurlijk wel dat ze gehoord worden.
Daarom moet jij jouw muziek promoten. Je moet de aandacht van zoveel mogelijk mensen pakken, zodat zij naar je tracks gaan luisteren.
We leven echter in een tijd waarin het steeds makkelijker wordt om muziek te maken. En het is nog eenvoudiger om deze te delen op social media.
Hierdoor is het aanbod aan nieuwe songs enorm. De concurrentie om de aandacht van de luisteraar is dan ook groot.
Is het daarom moeilijker om door te breken? Absoluut!
Maakt dit het onmogelijk om te slagen als artiest? Zeker niet!
Door de huidige ontwikkelingen liggen er juist grote kansen voor jou als muzikant om je publiek te bereiken. Zelfs als je nog een onbekende act bent.
Ben jij bereid om hard te werken voor jouw muzikale droom? Dan is dit het moment om actie te ondernemen!
Op basis van mijn jarenlange ervaring in de muziekwereld heb ik een aantal waardevolle tips onder elkaar gezet die jou zullen helpen. Start nu met het promoten van jouw muziek en het vergroten van de fanbase.
Neem het publiek mee in het hele proces.
Het is belangrijk om je eigen proces te documenteren. Door dit te delen op social media neem je het publiek mee in de muzikale reis en kan iedereen met je meekijken. Op deze wijze kan men zien hoeveel moeite jij in je carrière steekt om te slagen als artiest.
Interessante artikelen die ik schreef over het delen van jouw muzikale reis door middel van content:
- Hoe jij respect kunt winnen van het publiek door goede content marketing.
- Waarom mijn favoriete zangeres de gunfactor heeft.
- Miljoenen mensen bereiken met een reis via social media.
Maak van supporters de ambassadeurs van jouw muziek.
Om het publiek buiten je eigen kring te bereiken, is het nodig dat anderen jouw muziek ook gaan delen. Dit lukt alleen als je de band versterkt met de mensen die al enige interesse tonen en je steunen.
Als je hen betrekt bij het proces en ze liefde terug geeft voor hun support is het mogelijk om hen ambassadeur te maken van jou als artiest.
Lees hier de artikelen die ik schreef over het versterken van de band met fans en het vergroten van jouw fanbase:
- Zorgen dat anderen jouw muziek promoten doe je zo!
- Hoe deze Nederlandse community wereldwijd trending werd.
- Dit is de sleutel tot viral gaan met jouw muziek op social media.
Bereik een groter publiek met creatieve marketing.
Je eigen fanbase vormt de basis van jouw succes. Echter kun je, zeker in deze tijd, op creatieve manieren meer bekendheid krijgen en een groter publiek bereiken. Op deze wijze kun je sneller de aandacht trekken van potentiële fans.
Laat je inspireren door next level marketingstrategieën waar ik eerder al over schreef:
- Next level manieren van o.a. Hardwell en Bizzey om je muziek uit te brengen.
- Growth hacking tips om mee te liften op de hype rondom grote releases.
- Hoe deze Nederlandse talenten de aandacht trokken van wereldsterren.
En nu verder… Hoe verdien je geld aan een loyale fanbase?
Als je een loyale fanbase hebt opgebouwd kun je (consistent) geld verdienen als artiest. Benieuwd hoe? Genoeg artiesten gingen je voor en hier heb ik een overzicht gemaakt van verschillende manieren hoe zij aan inkomsten komen.
Ik ben dagelijks bezig met de promotie van artiesten en hun muziek. Door deze ervaringen in het werkveld leer ook ik continu nieuwe dingen. Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste inzichten?